lunes, 15 de junio de 2009

Línias de tejos

Jaz muchu tiempu pasé unos días col mi tíu Nel ena Escampá, invernal en Peña Sagra. Era entós un mozu y apenas juí p´apreciar la oportunidá que tuvi. Tomé notas, peru col tiempu las perdí.

Recuerdo que me contó qu´ena Gándara bía una piedra con "marcos de moros", con debujos y rayatos, que los antiguos (los viejos que vivierin anantes que los viejos cunucíos) dicían que sirvían pa señalar el caminu. Pus bien, al cabu de un güen qué de años supi qu´eran grabaos esquemáticos del mesmu tipu que los de Sejos y Peña Tú.

Esti dumingu estuvi en Peña Sagra y me cuntarin que dende´l Cornón (que no Cuernón) partin dos línias de tejos, una que cunduz a Liébana y otra cara´l mar. Los tejos no acupan un lugar al tresbolillu, al contrariu, alguien los plantó a mencia siguiendo dos línias, sigún me dijerin que dicían los antiguos. Las línias entá puein vese. La que cunduz al mar acanza jasta cierta joz (no recuerdo el nombre). D´allí alante está esapaecía. Los antiguos tamién dicían (me dijerin) que Peña Sagra era un monti sagráu y qu´estas línias tinían un aquel religiosu. Es importante remarcar que no es un contirete inventáu por anguien de la ciudá que juéi a enverangar al pueblu y lo espardió ente los vicinos bebi que bebi nel bar ni una hestorieta sacáa d´El últimu solduriu, no, se trata de una tradición arraigá enos paisanos de Cosío, Garabandal, ect. En resume: del Cornón partin dos línias de tejos que conducin, una, a Liébana, y la otra al mar, dos línias entá visibles y que dicin tienen un aquel sagráu, al simen del monti onde nacin, tamién sagráu sigún la tradición.

Al contámelo recordé qu´en Resconoriu, pueblu pasiegu nel puertu del Escudu, no hay cabaña ensin teju. Tampocu es una coincidencia, sino una tradición consciente. Y tamién me vino a la cabeza angu que dicía la mi güela, de Garabandal: "no hay casa sin teju". Abora, en Garabandal, es al contrariu, no hay casa con teju, peru la tradición paez qu´entá late.

Que conste que yo no creo en corrientes telúricas ni caminos de las estrellas ni daque apaecíu, a pesar de tener sangre bastianu (esto es una pequeña broma que me concedo a mí mesmu). Peru lo ciertu es que las línias de tejos desistin y qu´entá la genti puei desplicalas, convirtiéndolas en una tradición.

Una tradición, por ciertu, asombrosa. No es porque me tire la sangre (que tamién) peru se me jaz que no hay una tradición viva tan potente y tan senificativa en toa Cantabria.

Ahier juéi un gran día. Salú.

6 comentarios:

Anónimo dijo...

¿Y has mirau nel Google Maps si saprecial trazu de las linias? Yo estuve jurgando, pero no conozco bien la zona... Se pué cueger una imagen y dibujar las linias de tejus, ¿no?:

Pinchar equí pal mapa

Serrón dijo...

La vida es un bucle: en mi casa de Cabuérniga hay un tejo que plantó mi madre porque... de toda la vida en toda casa tiene que haber un tejo, según me ha dicho al comentarle mi sorpresa ante esta tradición. Años sin saberlo y lo tenía a un paso. Cuántas cosas no vemos por no mirar.

Anónimo dijo...

Peñasagra es una mina de leyendas.
Sería interesante que le preguntases a tu informante si se dice (o decía) algo del Pozón.

Enhorabuena por la recopilación.

Gerineldo.

Anónimo dijo...

Del pozón, muchu: qu´es un oju de mar (al simen d´el Pozu Treméu, en Polancu), que bierra cuandu ena mar hay tormenta (en rialidá es el sindiu provocáu polos neveros que lu arrodian a midida que van esyelándose)(paréntesis 2: ena curvona qu´esapara Ruente de Barcenillas está El Joracu la Peña, que dicin tamién bierra cuandu ena mar hay tormenta) y que, inclusen, un barcu mercante que se jundió jaz un güen qué de años frente a Santander apaeció nel pozón... imaginavos, un barcu mercante asomando en meyu Peña Sagra... impresionante.

Serrón

Serrón dijo...

Agroglifo, es la palabra.

Serrón dijo...

"La geografía de los cántabros tiene una característica particular y es que está separada de los pueblos del sur por el Monte Hijedo. Esta costumbre la tenemos señalada por Tácito entre los germanos dónde para preservar la paz entre pueblos se dejaba una zona boscosa y deshabitada de frontera. La misma estrategia de Alfonso I durante la Reconquista. Al sur de Campoo se observa una línea de bosques enlazando con dicho monte por sus dos flancos y que debió de ser el antiguo límite meridional de Cantabria pues viene a coincidir con el señalado en el fuero de Cervatos."

Aquí:
http://www.regiocantabrorum.es/noticias/geografia_cantabria_antigua_las_tribus

Archivu del blog