martes, 3 de junio de 2014

Dos montañesismos, montañeses arrodiaos, los últimos tistigos del chaculí sanandirinu, juéu ena cucina y un picu olvidáu

(1)

Dos montañesismos:

- Pañá: imaginaos un muro de varias capas de piedra; pues cada una de esas capas es una pañá.
- Cargaeru: imaginaos una ventana de sillería; la piedra de sillería alcanza la profundidad de una pañá; por dentro la sillería está tapada por otra pañá, que es la que hace de pared interior; por dentro solo se ve la abertura, el vano, no la sillería; el vano que queda en la pared interior (que corresponde con el vano de sillería de la pared exterior) se refuerza por la parte de arriba, por dentro, sin que se vea por fuera, con una viga que se denomina cargaeru. Cuando toda la fachada es de sillería encima de la ventana o de la puerta se puede abrir una ranura que alivia el peso que aguanta el dintel. Es ésta una solución también presente en la arquitectura culta (se puede ver mucho, por ejemplo, en palacios de Santillana del Mar).

(2)


Estamos arrodiaos.

(3)

Ahier pusi fotos d´una casa pijina onde se viían apéos pa las parras. Las tiníis un pocu más abaju. Évate que tamién ahier, ya ena tarduca, escurrí a Raquel a Prunillu, en Sanander, antiguu palaciu renacintista, y de la qu´esperaba jiz la fotu que pongo derréu:


Son otros apéos pa parras, creo qué. Digo, pol paicíu que caltienin conos pijinos. Son los únicos que conozo ena capital. Están nun muriu a sur. Dicin qu´esti muriu acabildra col de La Maruca, que son de cuando la carlistá. No sé. Pameque esti muriu, al menos esti pañu, es más antiguu. Encontó, lu qu´estamos veendo son los últimos tistigos santandirinos, tistigos materialis, del cultivu, daquella probablemente masivu, de chaculí.

(4)

Cucina + calda = Etxebarri.

Otru apaicíu, suecu, aquí.

(5)

Dende la machina de Sanander se véi un picu cumíu a mordiscatos por una cantera. Está por trás del Centru de Datos Botín, onde´l pirulí encarnáu, a la isquierda de Peña Cabarga. Esti picu se diz Pico de La Cavada o de Solares, en finu. No sé ónde arrecugí yo Cudiu o Cudíu (no recuerdo). Ya apenas es nombráu asina. ¿Quedará alguien? Es curiosa la esapaición del llamatu nativu y del monti ensemble.

Esti picu es (era) unu de los puntos que tomaban los marinos cumu referencia pa enfilá-la badía.

No hay comentarios:

Archivu del blog