lunes, 29 de diciembre de 2014

La estrella miguera, la polar y la precesión

Vo a pantasear un pocu, aviso.

A minudu Manuel Llano jaz referencia a una estrella que utilizaban los pastores pa guiase: la estrella miguera, que llama. Nu es la polar. Es otra que nu sé cuál es. He priguntáu y naidi sabi. Puei tratase de una de esas liendas antiquismas que arrecugió l´escritor cabuérnigu al pintís de la destinción, liendas que bien puéen ser milinarias (estoy alcordándome abora de la lienda carmuniega que desplica el crómlech de Sejos, por poner un ejemplu, lienda que tien arrecugía G. Preciado).

Es raru que los pastores emplearan dos estrellas pa guiase. Por mejor dicir, nu es que sea raru, es que nu puée ser. La única estrella que permanez fija nel cielu es la polar. Es asina porque esta estrella está en línia col eji la tierra. La tierra gira al roti un eji y esti eji está aliniáu cona polar. Es por eso que s´emplea pa saber ó está el norti y nu perdese nel monti trelas vacas.

Pero esta rotación nu es establi. A midida que la tierra da güeltas sobre sí, cumpliendo el ciclu de un día, cona sú nochi, la tierra balumba. Es cumu una pionza cuando está pa morrer. A esta movición se la llama "precesión" y, visualmenti, es asina:


Esta movición va segli, pero va, es dicir, desisti y se jaz notar. Lo que nu sé es sú plazu: nu sé si parlamos de milenios y si es que sí, de cuántos. El casu es que se me ha viníu al magín que la estrella miguera quiciás es la estrella que estaba anantes que la polar aliniáa col eji la tierra. Alguna estrella tinía de ser. ¿Por qué no la miguera? ¿Por qué nu íbamos a ser mosotros los que caltuviéramos la sú mimoria? ¿Acasu nu semos nós los que siguimos tocando la frauta de güesu de butri y los qu´ercimos (la primer persona del plural está puesta a mencia) las lajas del crómlech de Sejos?

En juntu: Manuel Llano mos da nuticia de una estrella, la miguera, que sirvía pa guiar a los pastores, una estrella distinta de la polar. Es imposible que dos estrellas marquen el norti. ¿Será que la miguera es la estrella que marcaba el norti anantes que la polar a hucias de la movición cunucía cumu "precesión"?

Cumu dicía a lo primeru, esti apunti es un pocu pantasiosu, pero me apeticía dicir lo dicho.

Siría genial que alguien se animara a estudiar el cielu que se véi dendi acá.

8 comentarios:

Anónimo dijo...

¿Prelación? ¿No será precesión?
Por otra parte, nada impide que la miguera (¿por qué ese nombre?) se trate de la Estrella Polar. Es cierto que la precesión hace que la estrella más cercana al polo norte no sea siempre la misma ni su posición estática. Pero ahora mismo la estrella que tenemos por Polar se está acercando al polo norte, y luego se alejará, será sustituida por otra y volverá a estar justo en el polo en unos 30.000 años de nada. Mientras dura ese recorrido, otras estrellas (por lo menos un par de ellas) harán su papel.

Anónimo dijo...

"Lucero miguero" está recogido en el DRAE: ~ miguero. 1. (Porque hacen las migas cuando asoma). m. Entre pastores, lucero (‖ planeta Venus).

Serrón dijo...

¡Qué buena noticia! ¿Así que se trata de Venus? ¡Fenomenal!

Se me ocurre que quizá Manuel Llano utilizó lo de "miguera" como cultismo, lo mismo que "haldas" para la falda.

Serrón dijo...

Aunque también pudiera tratarse de la estrella Sirio.

http://astronomicum.blogspot.com.es/2009/05/nombres-populares-de-astros.html

Anónimo dijo...

Sea Sirio o Venus, no sé si tiene mucho valor para orientarse (y menos en zonas boscosas o de niebla :-)
¿Recuerdas en qué texto de Llano se menciona la miguera y qué detalles da?

(En cuanto al cultismo, parece muy probable, a no ser, claro, que aparezcan otras referencias.)

Anónimo dijo...

Güenas:

Enteresanti´l tema, la virdá. Pocu digu que pocu se y qu´stoy pocu leidu sobri ellu.
De toas, Nel Llanu, esti´s el mi pensamientu, en sus obras, piriudisticas o librus, deja tisorus y a triska de cosas pa´l desarrollu del pinsamientu dendi la prispectiva cántabra, la muestra. La su ipoca es la del pasu de la Cantabria autenticamenti tradicional, de comu jue por seglus, a la modernidá. Istamus parlandu sobri las dicadas de los 20, 30. Vamus, jace naá. Enteresanti pues, y estu´s pa tenelu´n cuenta. Muchu de las angustias, de las penas, de esu que cuenta, es por ser ipoca de pirdida de valoris, tradicionis, oficios, anti una ipoca que mos la iban mitiendu a pocus. Pinsar comu iran mas menos las cosas jace minus d´un siglu´n esti País, y ver comu´stamus, a mi, m´apena´l alma.
Sobri lo de Sejos que dicis, jace unos mesis me pasu polas manus un libretu mas que enteresanti, iscritu aqui jace dos tres dicadas, por un paisanu creu ricordar.
Nel libretu, pa la mi sorpresa al nunca enantis oir d´ellu, versaba sobri una istructura construida polos muestrus antepasaus , que sirvia pa midicionis y usos comu los de los cronlecht. Pa mi´s un tema algu complicau que pa ellu se nicisitá tempu y istudiu y ciertu´s que no me meti a jondu´n libru. Más raicis paganas y ben antigüas, de jechu. No se si te suena´l libretu´n cuestión. Lo sacú una intidá “provincial”. ¿Sirá el de Sejos que dicis?
D´interarmi del llamatu del autor y´l libretu lo pongu aqui.
Un saludu

Anónimo dijo...

Güenas: el libru qu´endicas cudo sea unu sobre Villegar de Toranzu. Ténelu por casa. No he síu pa leelu. Es pantasiosu por demás, pa mí gustu. Acaba de surtir otru sobre Garabandal que paez un pocu más seriu. Y Librucos ha sacáu unu abora, pa Navidá, sobre mesterios de Cantabria que también paez entretiníu.

Saludos,

Serrón

Anónimo dijo...

Güenas:

Esi´s el lugar, si, creu qu´iditau pola Caja D´Ahorros u algu asina ¿no?.

El de garabandal que dicis ¿va sobri´l tema esti u´s sobri "lo de garabamdal"?

Un saludu

Archivu del blog