I. L´hombri Brancu y el dineru.
Por eso hai dos clasis distintas de genti n`Europa: el primer tipu tien de trebajar duru y el sigundu trebaja pocu u náa n`asolutu. Un grupu nunca tien tiempu de sentase al sol, mientis que los otros nu jacin náa más. El Papalagi diz: “Nu tola genti puei tener tantu cumu tienin angunos”. N`isti dichu basa el derechu a ser cruel cuandu trafica con dineru. El sú corazón es cumu una piedra y la sú sangri es fríu. Sí, él engaña, mienti, y es tul ratu deshonestu y piligrosu cuandu las sús manos van a cunsiguir dineru. Ocurri aminudu que un Papalagi mata a otru, sólu por dineru. U lu mata con el venenu de las sús palabras u lu endroga pa espojalu ispués del tóo. Las más de las vecis es ésta la razón pola que l`unu nu cunfía nel otru; toos ellos cunocin la sú dibilidá. Tamién por eso es impusibli aviriguar si un hombri con muchu dineru tien tamién güen corazón. Puei que sea mui malu. Nunca pueis aviriguar cúmo y nóndi ha amasáu las sús ricuras.
II. L´hombri Brancu y el trebaju.
Esta es la razón del acolechamientu de los Papalagi. Angunas vecis es estupendu dir a buscu l`augua de la ría, puei ser enclusu agradable jacelo un par de vecis. Peru si debis tresportá-l`augua del albiar jasta que trespón el sol, día tres día, cáa hora jasta que te falla la juerza, traendo y traendo, a la final tirarás el calderu con rabia, amurniáu pola esclavitú del tú cuerpu. Porque nu hai náa tan duru pa un hombri cumu jacé-la mesma cosa una y otra vez.
Pero hai Papalagi pa los que dir a buscar augua de pozu día tres día siría un mutivu d´aligría; hay unos que nu jacin otra cosa que levantà-las sús manos y dejalas caer otra vez, u llevar un palu, y tienin que jacer eso nun lugar mugrientu nondi ni tan desiquiera el sol ni l`airi frescu puein penetrar, y nu jacin náa que requiera la sú juerza u lis reporti felicidá.
Hai más genti n`Europa col rostru gris ciniza que árbulis enas muestras islas. Porque nu sacan dengún gustu del sú trebaju, porque el sú trebaju se lleva toa la sú alegría y porque nunca jacin náa pol sú propiu gustu, ni tan desiquiera una hoja, nu importa cuántu tiempu trebajin. Por eso un odiu encultu aniala drentu la genti con uficiu. Angu vivi riprimíu drentu los sús corazonis, cumu un animal encadenáu, rebelándose peru entuvía encapaz de liberase. Enllenos d´odiu y invidia amiran y acomparan los trebajos de los otros entri ellos. La genti parla sobri trebajos de clas más baja y más alta, masque tolos oficios juerzan a la genti a jacer sólu mediu trebaju. Un ser humanu nu es sólu una manu, un pie, u una pierna, sino que es tóo enjuntu…Ünicamenti cuandu tolos sintíos y tolos miembros trebajan juntos, puei el corazón de un hombri ser filíz y estar saludabli, y no cuandu se premiti vivir sólu a una parti y el restu de él tien de jacese-l muertu. Esto engendra genti enfermu y esesperáu.
Vulcáu al cántabru por Envernizu
martes, 18 de diciembre de 2007
martes, 11 de diciembre de 2007
Últimas palabras de Roy, Nexus-6. Blade Runner
Yo he vistu cosas que vujotros nu criiríeis: atacar navis en llamas más allá d`Orión…Rayos C brillando ena escuridá ena Puerta de Tanhauser…
Toos estos momentos se esmanarán en el tiempu, cumu glárimas ena lluvia.
Vulcáu al cántabru por Envernizu
Toos estos momentos se esmanarán en el tiempu, cumu glárimas ena lluvia.
Vulcáu al cántabru por Envernizu
sábado, 8 de diciembre de 2007
Quimiuterapia. Harkaitz Cano
Hay sólu una cosa qu´amurrie más
que los hespitales;
no son los ciminterios.
Refiérome a los autobuses de línia rigular enllenos de genti
qu´acúi a los hespitales.
Esa genti, cona su radiugrafía baju´l brazu
nun sobre, la miráa al desgái
nun escuru pozu
que ni tú ni yo somos pa vislumbrar.
Pon un ñudu nel gargüelu veer la sunrisa de dientes aneaos
del niñu de seis años rapáu al unu.
Ancianos qu´acercan las sus placas a la luz de las ventanas
y proclaman al reportoriu:
“mira, es ési puntu brancu d´àhi”;
y por cima de tóo esas dos mujeres qu´echan una parláa conas manos
y al parlar, es cumu si abriesen una jucha escuendida:
“ya verás, dígoli al mi maríu,
ya verás qué cambalúas amos a dar tú y yo
en cuantis mos traigan
la silla de rueas.
Mos dirán
El Coyote y El Cuerrecaminos, Ismael”
El Coyote y El Cuerrecaminos.
Un viecu recuer el mi cuerpu
y aquella mujer enllena de juerza añíi qu´a Ismael
el paralís destendióseli, no m´alcuerdo,
si a la manu isquierda o a la drecha.
Cáa unu en lleva
la su radiugrafía baju´l brazu.
La su cuota de cáncer, el su abaldonu,
el su oju de cristal o´l su guante ortopédicu.
Que mos incinerin
si eso no mos remuevi daque dientru.
Somos pa imaginalo tuvía, Ismael;
quiciás li quedi pocu, y lo sabi
Ismael juega al ajedrez sobre la manta escucesa
que cubri las sus, jaque mate, ruíllas.
Ismael muevi las piezas cona manu que li resta
y ora suspira y ora sunríi,
daque vez li gana la manu insánime;
tuvía presona Ismael,
animáu onqui no debuju Ismael,
no es un epitafiu peru pudría selu:
“Cuerrecaminos y Coyote, rezái cuantu sepáis,
ya veríis quín manda aquí
en cuantis mos traigan
la silla de rueas”.
que los hespitales;
no son los ciminterios.
Refiérome a los autobuses de línia rigular enllenos de genti
qu´acúi a los hespitales.
Esa genti, cona su radiugrafía baju´l brazu
nun sobre, la miráa al desgái
nun escuru pozu
que ni tú ni yo somos pa vislumbrar.
Pon un ñudu nel gargüelu veer la sunrisa de dientes aneaos
del niñu de seis años rapáu al unu.
Ancianos qu´acercan las sus placas a la luz de las ventanas
y proclaman al reportoriu:
“mira, es ési puntu brancu d´àhi”;
y por cima de tóo esas dos mujeres qu´echan una parláa conas manos
y al parlar, es cumu si abriesen una jucha escuendida:
“ya verás, dígoli al mi maríu,
ya verás qué cambalúas amos a dar tú y yo
en cuantis mos traigan
la silla de rueas.
Mos dirán
El Coyote y El Cuerrecaminos, Ismael”
El Coyote y El Cuerrecaminos.
Un viecu recuer el mi cuerpu
y aquella mujer enllena de juerza añíi qu´a Ismael
el paralís destendióseli, no m´alcuerdo,
si a la manu isquierda o a la drecha.
Cáa unu en lleva
la su radiugrafía baju´l brazu.
La su cuota de cáncer, el su abaldonu,
el su oju de cristal o´l su guante ortopédicu.
Que mos incinerin
si eso no mos remuevi daque dientru.
Somos pa imaginalo tuvía, Ismael;
quiciás li quedi pocu, y lo sabi
Ismael juega al ajedrez sobre la manta escucesa
que cubri las sus, jaque mate, ruíllas.
Ismael muevi las piezas cona manu que li resta
y ora suspira y ora sunríi,
daque vez li gana la manu insánime;
tuvía presona Ismael,
animáu onqui no debuju Ismael,
no es un epitafiu peru pudría selu:
“Cuerrecaminos y Coyote, rezái cuantu sepáis,
ya veríis quín manda aquí
en cuantis mos traigan
la silla de rueas”.
jueves, 6 de diciembre de 2007
Si los tajuronis jueran hombris. Bertold Brecht
Si los tajuronis jueran hombris - priguntó al señor K. la hija chica de la su patrona-, ¿se portarían mijor colos pejezucos?
- Claru que sí - arrespundió el señor K. Si los tajuronis jueran hombris, jarian construir ena mar cajas enormes pa los pejezucos, con too tipu de cumía nel su interior, tantu plantas, cumu materias animalis.
Priocuparíansi de que las cajas tuvieran siempri augua frescu y aportarían too tipu de medidas de salú. Si, pinto’l casu, un pejezucu se mancasi una aleta, derreu lu vendarían enforma que el pejezucu no se lis morriera prematuramenti a los tajuronis.
Pa que los pejezucos no se pusieran amurniaos bría, de cuandu en cuandu, grandes jorras acuáticas, pues los pejezucos alegres tienin mijor sabor que los amurniaos.
Tamién bría escuelas nel interior las cajas. N’esas escuelas se deprendería a los pejezucos a entrar enas fauces de los tajuronis. Estos necesitarían tener nocionis de geografía pa mijor localizar a los grandes tajuronis que andan por ahí jolgando.
Lu principal sedría ,naturalmenti, la formación moral de los pejezucos. Se los deprendería que nu hay náa mas grandi ni más jermosu pa un pejezucu que sacrificase con alegría, tamién se lis deprendería a tener fe enos tajuronis, y a papalis cuandu lis dijesen que ellos ya s´ucupan de forjales un jermosu porvenir. Daríaselos a entender qu’esi porvenir que se lis auguraba solu estaría aseguráu si deprendían a obedecer.
Los pejezucos deberían guardase bien de las bajas pasionis, asina cumu de cualisquier inclinación egoista, materialista o marxista. Si daque pejezucu mostrase semejantes tendencias, los sus collazos deberían comunicalo enmediatamenti a los tajuronis.
Si los tajuronis jueran hombris, se jarían naturalmenti la guerra enti si pa conquistar cajas y pejezucos ajenos. Amás, cada tajurón ubligaría a los sus propios pejezucos a engarrase n’esas guerras. Cada tiburón deprendería a los sus pejezucos qu´enti ellos y los pejezucos d’otros tajuronis desiste una enorme diferencia. Si bien tolos pejezucos son mudos, poclamarían, lo ciertu es que agutan en idiomas muy distintos y por esu enjamas logran entedese. A cada pejezucu que matase n’una guerra a un par de pejezucos esenemigos, d´esos que gutan n’otru idioma, concederíaselis una medalla de varec y se lis otorgaría amás el llamatu de héroe. Si los tajuronis jueran hombris, tendrían tamién el su arte. Bría jermosos cuadros enos que s´arrendarían los dientes de los tajuronis en colores maravillosos, y las sus fauces cumu puros jardines de recréu enos que da gustu restrombizasi.
Los teatros del jondu la mar mostrarían a heroicos pejezucos entrando entusiasmaos enas fauces de los tajuronis, y la música sedría tan guapu que, a los sus sones, atotogaos polos pensamientos más deliciosos, cumu n’un ensueñu, los pejezucos se precipitarían en motrollón, la banda por lanti aentru las fauces. Brá asina mesmu una religión, si los tajuronis jueran hombris. Esa religión deprendería que la verdaera vida escumienza pa los pejezucos nel estuémagu los tajuronis. Amás, si los tajuronis jueran hombris, los pejezucos dejarían de ser toos amejaos cumu lu son abora. Dalgunos ocuparían ciertos cargos, lu que lis colocaría por cima los demás. A aquellos pejezucos que jueran un pocu más grandes se lis permitiría incluso tragase a los más chicos. Los tajuronis verían esa práutica con gustu, pus lis proporcianaría mayores bocaos.
Los pejezucos más gordos, que sedrían los que ocupasen ciertos puestos, se encargarían de mantener el orden enti los demás pejezucos y se jarían maestros, uficialis, ingenieros especializaos ena costrucción de cajas etc...N’una palabra; bría por fin ena mar una cultura si los tajuronis jueran hombris.
Vulcáu al cántabru por Llobetu
- Claru que sí - arrespundió el señor K. Si los tajuronis jueran hombris, jarian construir ena mar cajas enormes pa los pejezucos, con too tipu de cumía nel su interior, tantu plantas, cumu materias animalis.
Priocuparíansi de que las cajas tuvieran siempri augua frescu y aportarían too tipu de medidas de salú. Si, pinto’l casu, un pejezucu se mancasi una aleta, derreu lu vendarían enforma que el pejezucu no se lis morriera prematuramenti a los tajuronis.
Pa que los pejezucos no se pusieran amurniaos bría, de cuandu en cuandu, grandes jorras acuáticas, pues los pejezucos alegres tienin mijor sabor que los amurniaos.
Tamién bría escuelas nel interior las cajas. N’esas escuelas se deprendería a los pejezucos a entrar enas fauces de los tajuronis. Estos necesitarían tener nocionis de geografía pa mijor localizar a los grandes tajuronis que andan por ahí jolgando.
Lu principal sedría ,naturalmenti, la formación moral de los pejezucos. Se los deprendería que nu hay náa mas grandi ni más jermosu pa un pejezucu que sacrificase con alegría, tamién se lis deprendería a tener fe enos tajuronis, y a papalis cuandu lis dijesen que ellos ya s´ucupan de forjales un jermosu porvenir. Daríaselos a entender qu’esi porvenir que se lis auguraba solu estaría aseguráu si deprendían a obedecer.
Los pejezucos deberían guardase bien de las bajas pasionis, asina cumu de cualisquier inclinación egoista, materialista o marxista. Si daque pejezucu mostrase semejantes tendencias, los sus collazos deberían comunicalo enmediatamenti a los tajuronis.
Si los tajuronis jueran hombris, se jarían naturalmenti la guerra enti si pa conquistar cajas y pejezucos ajenos. Amás, cada tajurón ubligaría a los sus propios pejezucos a engarrase n’esas guerras. Cada tiburón deprendería a los sus pejezucos qu´enti ellos y los pejezucos d’otros tajuronis desiste una enorme diferencia. Si bien tolos pejezucos son mudos, poclamarían, lo ciertu es que agutan en idiomas muy distintos y por esu enjamas logran entedese. A cada pejezucu que matase n’una guerra a un par de pejezucos esenemigos, d´esos que gutan n’otru idioma, concederíaselis una medalla de varec y se lis otorgaría amás el llamatu de héroe. Si los tajuronis jueran hombris, tendrían tamién el su arte. Bría jermosos cuadros enos que s´arrendarían los dientes de los tajuronis en colores maravillosos, y las sus fauces cumu puros jardines de recréu enos que da gustu restrombizasi.
Los teatros del jondu la mar mostrarían a heroicos pejezucos entrando entusiasmaos enas fauces de los tajuronis, y la música sedría tan guapu que, a los sus sones, atotogaos polos pensamientos más deliciosos, cumu n’un ensueñu, los pejezucos se precipitarían en motrollón, la banda por lanti aentru las fauces. Brá asina mesmu una religión, si los tajuronis jueran hombris. Esa religión deprendería que la verdaera vida escumienza pa los pejezucos nel estuémagu los tajuronis. Amás, si los tajuronis jueran hombris, los pejezucos dejarían de ser toos amejaos cumu lu son abora. Dalgunos ocuparían ciertos cargos, lu que lis colocaría por cima los demás. A aquellos pejezucos que jueran un pocu más grandes se lis permitiría incluso tragase a los más chicos. Los tajuronis verían esa práutica con gustu, pus lis proporcianaría mayores bocaos.
Los pejezucos más gordos, que sedrían los que ocupasen ciertos puestos, se encargarían de mantener el orden enti los demás pejezucos y se jarían maestros, uficialis, ingenieros especializaos ena costrucción de cajas etc...N’una palabra; bría por fin ena mar una cultura si los tajuronis jueran hombris.
Vulcáu al cántabru por Llobetu
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